Tuesday, December 8, 2009

NUR KASIH:episod masih belum berakhir...


Bismillahirrahmanirrahim..


Syukur pada Tuhan yang maha pengasih kerana masih memberi nafas kepada kita untuk mengabdikan diri kepadaNya.InsyaAllah..




NUR KASIH


Pada 'post' kali ini saya bukan mahu bercerita panjang tentang fenomena terkini di Malaysia iaitu fenomena drama bersiri NUR KASIH.Tetapi sekadar mencari tajuk menarik untuk 'post' ini tetapi masih berkait sedikit sebanyak.




Sebenarnya saya sedang 'tertekan' kerana peperiksaan pertengahan semester akan tiba dalam masa kurang seminggu.Saya masih mengulang kaji.Akan tetapi,masih banyak sub-topik yang perlu diulang kaji.Fikiran mula runsing.Saya kuatkan hati dengan bersikap positif.Senior kami pernah berkata"Budak-budak medic selalu stress sebab jauh dengan Allah".Nauzubillah..




Maka,sebagai hamba yang lemah,yang sentiasa memerlukan pergantungan dan pengharapan daripada Allah,Al-Quran dibaca untuk mendapat ketenangan dariNya.Dan pagi ini ketika mengulang kaji,terlintas di fikiran untuk mendengar surah An-nur.Lalu document 'Al-Quran' saya buka untuk mendengarnya.


Sesungguhnya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang.


Alhamdulilah.Ketenangan itu saya perolehi.Inilah untungnya mempunyai Kekasih yang agung untuk menenangkan kita.Ketika saya mendengar surah An-nur,saya tiba-tiba tertarik dengan satu ayat tapi tidak tahu ayat yang mana.Lantas saya pun membuka 'internet' dan mencari tafsirannya gara-gara malas hendak mencari di dalam bilik.Dan akhirnya saya temui ayat yang saya cari-cari.


Demi sesungguhnya, Kami telah menurunkan ayat-ayat yang menerangkan (hakikat kebenaran dengan berbagai dalil dan bukti); dan Allah memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus


ayat 46,surah An-nur


Oleh sebab itu juga,saya memilih untuk menggunakan nama NUR di Mesir lantaran orang arab sangat susah menyebut nama saya dengan betul.Tambahan pula nama NUR terdapat di dalam Al-Quran kalam suci Allah.NUR dalam bahasa melayu didefinisikan sebagai cahaya.Cahaya pula diibaratkan sebagai petunjuk.Maka saya berharap Allah sentiasa mengekalkan saya dan juga orang-orang sekeliling saya mendapat hidayah dan petunjuknya kerana hanya orang yang dikehendaki akan mendapat petunjukNya.Amin.


Dugaan NUR di Mesir

Biar dugaan ini tidaklah 'syadid' seperti saudaraku di Palestin,tapi yang pasti jihad di jalan Allah bukanlah satu perkara yang mudah.Bukan senjata yang dibawa,tapi cukup sekadar bergelut dengan pelajaran-pelajaran yang sukar sudah cukup untuk menguji kesabaran.


Benarlah kata orang,'medic' bukan satu cabang ilmu yang mudah.Ianya menuntut pengorbanan yang tinggi tidak kira dari segi harta,masa dan emosi.Memang ramai insan yang kecundang di pertengahan jalan,malah tidak kurang juga yang berjaya.Oleh itu,saya mahu bangkit menjadi orang yang berjaya semata-mata untuk mencapai keredhaan Allah dan membahagiakan kedua-dua ibu bapa saya yang banyak berkorban untuk saya dan adik-adik tidak lupa untuk agama dan negara yang tercinta.


Saya memohon para pembaca 'post' ini untuk menitipkan secebis doa agar diberi kekuatan untuk meneruskan perjalanan yang penuh berliku ini.Semoga Allah membalas jasa kalian dengan sejuta rahmat di dunia dan akhirat.Amin.


Sekian,wassalam.


0 Apa kata mereka?:

Post a Comment