Sunday, December 20, 2009

Hati ini makin menjauh...

Bismilahirrahmanirrahim..

Syukur pada Allah kerana masih diberi kesedaran untuk muhasabah diri.


Ditimpa sakit

Sakit memang kafarah dosa.Dan kini saya sedang sakit.Fizikal nampak sihat,namun raja bagi seluruh tubuh ini iaitu hati saya yang sebenarnya sedang sakit.Sakit hati bukan kerana geram pada seseorang,cuma jiwa terasa kosong kerana telah lama bergelumang dengan buku dan pelajaran tanpa memperuntukkan sedikit waktu untukNya.Lantas jiwa yang kosong juga menyebabkan sekeping hati ini mudah sedih dan sensitif.


Hampir sebulan,kami di sini hidup dalam suasana persediaan untuk peperiksaan.Makan tak lalu,tidur pun tidak menentu,kadang-kadang mata langsung tidak boleh lelap.Puas memujuk sepasang mata ini untuk lena bagi memastikan tubuh mendapat rehat yang secukupnya.Namun,pada musim peperiksaan ini saya telah mendapat 'insomnia' yang sangat teruk.Kawan-kawan yang lain sudah tidur untuk kali kedua,saya masih celik.Masih setia dengan buku teks.Mata sahaja pada buku,fikiran melayang-layang.Gundah rasanya apabila masa 24 jam yang diberikanNya,hanya beberapa jam sahaja yang saya peruntukkan untukNya.Yang lain dihabiskan dengan 'mengadap' buku semata-mata.Memang benar belajar juga adalah salah satu jalan jihad kepada Allah,tapi hati ini masih resah.


Sambutan Maal Hijrah untuk mahasiswa Malaysia di Iskandariah,kelas tafaquh dan kelas sirah yang diadakan walaupun tidak diwajibkan, saya gagal untuk menghadirinya.Niat di hati memang hendak pergi.Semuanya gara-gara peperiksaan.Saya berpendirian,matlamat yang utama sekarang adalah belajar.Maka kita perlu tumpukan kepada yang utama sebelum yang lain mengikut kemampuan diri kita.Tapi ini semua alasan.Orang yang bermotivasi tidak akan menyalahkan orang lain atas apa-apa kesalahannya,malah menganalisis kekurangan diri sendiri.Saya mengaku ini salah saya sendiri kerana gagal mengurus masa dengan baik mungkin kerana masih di semester pertama dan dalam proses menyesuaikan diri dengan suasana pembelajaran di universiti.


Petang tadi,akhirnya peperiksaan untuk pertengahan semester selamat kami duduki.Wajah menguntum senyuman setelah tamatnya peperiksaan,namun hati ini Allah sahaja yang tahu betapa susahnya kami menjawab soalan-soalan itu sebentar tadi.Hanya 60 soalan sahaja yang perlu dijawab tapi subjek yang perlu dibaca terlalu banyak seolah-olah membaca keseluruhan subjek di dalam buku sekolah menengah 'ala-ala' peperiksaan akhir tahun.Teringat pula pada zaman SPM dahulu.Hati dan jiwa yang kosong ini mula berasa sedih,resah-gelisah dan gundah-gulana.Di saat ini,saya tersedar.Perasaan sedih yang menebal adalah berpunca dari hati dan jiwa yang sakit.Yang telah lama tidak diperuntukkan untuk berdua-duaan denganNya,Tuhan yang menciptakan hambaNya yang lemah ini.


Kemudian,tangan ditadah memohon doa agar diberi kekuatan daripadaNya untuk mengubat hati yang lara ini.Soal peperiksaan itu,saya serahkan natijahnya padaNya kerana Dia tahu apa yang terbaik untuk hambaNya setelah hambaNya berdoa,berusaha dan bertawakal.Tapi,hati yang sedih masih tak mampu diubati dalam masa yang singkat ini.'Music folder' saya buka.Tetikus diarahkan ke sebuah lagu yang bertajuk "Insha Allah" nyayian Maher Zain.Seterusnya saya klik beberapa kali untuk mendengarnya.Lirik lagu dihayati penuh syahdu.Terasa jauh sungguh hati ini dariNya.Dada terasa sebak kerana terasa banyak khilaf yang telah dilakukan.Muhasabah diri saya dengan cara tersendiri.Mendegar lagu-lagu bersifat ketuhanan menginsafkan diri yang lemah ini.


Lagu Muhasabah Cinta juga turut mencetus rasa keinsafan.Sungguh hati ini sakit kerana tidak diisi dengan makanan 'kerohanian' selama berminggu-minggu.Terlintas di fikiran saya,kami bersusah payah mengulangkaji pelajaran 'Nutrition and Metabolism' sehingga kami sendiri lupa memberi 'nutrients' pada jiwa-jiwa kami yang 'end product of the metabolism' ialah kembali pada Allah.Astaghfirullahalazim.


Sungguh kehidupan sebagai seorang pelajar perubatan bukan jalan yang mudah,penuh dengan liku-liku yang memerlukan kemahiran untuk si pengendali hati melaluinya dengan penuh hati-hati.Silap sedikit boleh menyebabkan kita tergelincir ke 'gaung yang dalam'.Gaung yang saya maksudkan adalah keadaan di mana hati mula menjauh dariNya.Sekadar analogi untuk dikongsi bersama.


Berikut antara lirik lagu yang saya sempat hayati malam ini.Bersama-sama kita renungkan.


InshaAllah

by: Maher Zain


Everytime you feel like you cannot go on

You feel so lost

That your so alone

All you is see is night

And darkness all around

You feel so helpless

You cant see which way to go

Dont despair and never loose hope

Cause Allah is always by your side

Insha Allah

Insya Allah youll find your way

Everytime you can make one more mistake

You feel you cant repent

And that its way too late

Yourre so confused, wrong decisions you have made

Haunt your mind and your heart is full of shame

Dont despair and never loose hope

Cause Allah is always by your side

Insha Allah

Insya Allah youll find your way

Insha Allah

Insya Allah youll find your way

Turn to Allah

Hes never far away

Put your trust in Him

Raise your hands and pray

OOO Ya Allah

Guide my steps dont let me go astray

Youre the only one that showed me the way,

Showed me the way

Insha Allah

Insya Allah well find the way


Muhasabah Cinta

by:Edcoustic


Wahai pemilik nyawaku

Betapa lemah diriku ini

Berat ujian dari-Mu

Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sadar

Indah nikmat sehat itu

Tak pandai aku bersyukur

Kini ku harapkan cinta-Mu

Kata-kata cinta terucap indah

Mengalun berzikir di kidung doaku

Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku

Butir-butir cinta air mataku

Teringat semua yang Kau beri untukku

Ampuni khilaf dan salah selama ini

Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku

Lindungiku dari putus asa

Jika ku harus mati

Pertemukan aku dengan-Mu


Syukur

by:Ungu

Selalu kusakiti Engkau dengan dosaku

ku balas segala kebaikanMu dengan kekurangan

tiada pernah ku menyadari semuanya

bahwa nafas yang ku hirup adalah kuasaMu

Alhamdulillah ku syukuri semua

terimakasih ku Ya Allah

atas indahnya hidup
Alhamdulillah ku syukuri semua

terimakasih ku Ya Robbi

atas rahmat dalam hidupku
selalu ku tinggalkan Engkau dengan khilafku

kubalas segala kemurahanMu dengan keburukan

tiada pernah ku menyadari semuanya

bahwa nafas yang ku hirup adalah kuasa-Mu
Alhamdulilah.. ku syukuri semua

Terima kasihku ya Robbie

Atas rahmat dalam hidupku

Selalu ku tinggalkan engkau dengan khilafku

Ku balas sgala kemurahanMu dengan keburukan

Tiada pernah ku menyadari semuanya

Bahwa nafas yang ku hirup adalah kuasa Mu


Dugaan dalam hidup ini tidak akan putus sama ada ia berbentuk nikmat atau musibah.Sebagai hambaNya kita perlu kuat dan selalu mengadu padaNya kerana tiada tempat lain lagi untuk mengadu selain padaNya.Hanya Allah yang mampu membantu kita walaupun bentuk bantuanNya bukanlah sesuatu yang kita redhai,namun pasti ada hikmah di sebalik segala kejadian.


Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 186:-

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku,maka sesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan prmohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku.Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepadaKu agar mereka memperoleh kebenaran.


Saya berharap kawan-kawan dan orang sekeliling dapat sama-sama memberi motivasi,nasihat dan bimbingan antara satu sama lain kerana manusia itu sifatnya sering lupa.Moga 'post' kali ini dapat menjadi ajakan pada pembaca blog ini untuk turut bermuhasabah diri.Hidup ini singkat.Bila-bila sahaja mungkin akan dijemput menemuiNya.


Andai ada kecacatan dan khilaf dalam 'post' ini saya mohon teguran yang membina dari kalian.Saya juga manusia biasa yang selalu melakukan kesalahan.Maafkan diri ini sekiranya mengeluarkan pendapat yang mungkin tidak seiring dengan cara pemikiran kalian.


Sekian,wassalam.

0 Apa kata mereka?:

Post a Comment