Thursday, December 2, 2010

Biar Aku Terus Melangkah...(TLoA)


Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulilah,udara yang kita hirup pada hari ini masih lagi percuma.Nyawa belum terpisah dari jasad.Nikmat melihat masih dikurniakan.Maka terzahirlah tulisan ini.Syukur padaMu,ya Allah.

Masa sungguh cepat berlalu.Pepatah arab ada berbunyi 'al-waqtu kassaif,illlam taqtahu,qata'aka' yang bermaksud masa ibarat pedang.Jika engkau tidak memotongnya,engkau yang akan dipotong.

Peperiksaan makin hampir.Mujur tugas menulis artikel datang pada waktu yang agak sesuai.

*************************************************************************************
Iz:Arghhhh....Tension nyer...

Wan:Sabar!Setiap perkara yang Allah jadikan mesti ada hikmahnya.
Pasti ada jalan keluarnya.Yakinlah!

Iz:Mana aku tak tension.Belajar CNS dahlah susah...Kene pergi program BOOM la,pergi meeting lagi,'assignment lagi'..Aduh,exam pulak nak dekat...

Wan:Cuba ingat balik kenapa kita datang sini..

Iz:Aku tahu.Kita datang sini untuk menuntut ilmu.Tapi kadang-kadang aku rasa rimas sangat.Banyak sangat komitmen.Tak cukup tangan rasanya..Pernah jugak rasa nak berhenti buat semua ni..Tension,tension..Tak larat dah..

Wan:Sabar..Orang yang beriman macam kitalah beruntung.Bila diberi nikmat dia bersyukur,bila ditimpa kesusahan dia bersabar.Beruntung kan kita ni?

Iz:Memanglah.Tapi aku rasa tension sangat bila ada banyak sangat komitmen dalam satu masa.Aku pun tak tahu.Mungkin semangat aku dah hilang.Semangat nak belajar,semangat nak teruskan perjuangan ni..

Wan:Ok.Cuba ingat balik kenapa kau ambil bidang medik?Untuk suka-suka atau bertujuan untuk mencari gaji yang lumayan kelak?

Iz:Sebenarnya,aku ambil bidang medik sebab aku gembira bila tengok mak ayah aku bangga melihat aku bergelar pelajar medik.Wajah mereka berseri-seri bila aku ditawarkan untuk belajar medik.Aku cuma nak mereka bahagia.Sebab aku tahu aku tak mampu balas jasa-jasa mereka.

Wan:Tak salah kalau kau ambil bidang ni untuk menggembirakan mak dan ayah kau.Tambahan pula,keredhaan Allah terletak pada redha ibu bapa.
Tapi kau harus ingat,bidang medik yang kita ceburi bukan sembarangan bidang.Bidang ini sangat kritikal.Menuntut kesabaran yang sangat tinggi serta pengorbanan yang besar.Kau kena kuat!Dan kekuatan itu datang bila Allah izinkan.Mintalah kekuatan daripadaNya.

Iz:Itulah yang aku runsingkan.Setiap kali aku kuatkan diri,satu per satu ujian datang sehingga aku rasa ingin rebah begitu sahaja.Enam tahun harus aku pertaruhkan di sini,tak termasuk lagi tempoh latihan.Aku lemah!

Wan:Tidak!Kau tidak lemah.Kau lupa bahawa muslim yang kuat lebih disukai daripada muslim lemah?

Iz:Ya!Aku masih ingat.Berulang kali aku berusaha menjadi kuat.Kadang-kadang aku berjaya,kadang-kadang aku tewas sendirian.

Wan:Kau tidak pernah bersendirian.Allah lagi dekat dari urat nadi leher kita.Allah sentiasa ada bersamamu.

Iz:Aku manusia biasa.Selalu alpa.Aku kejam pada diri sendiri.Aku paksa diri sendiri untuk menggembirakan orang lain.

Wan:Lupa itu memang lumrah manusia.Sebab itu kita kena selalu kembali bertaubat kepada Allah.
Dan perbuatan kau itu tidak salah jika berniat untuk menggembirakan hati orang lain.
Tapi kau harus ingat!Apa-apa pun perbuatan kita mesti diniatkan kerana Allah.InsyaAllah,redha Allah pun kau dapat,hati manusia pun dapat kau gembirakan.Mungkin sedikit lelah,namun Allah akan balas juga perbuatan baikmu itu.

Iz:Mungkin aku perlu selalu perbaharui niat.Cuma ujian yang datang menimpaku,kadang- kadang tidak tertanggung rasanya.

Wan:Kita datang dari jauh ke sini semata-mata untuk menuntut ilmu.Jihad tu..
Ingatlah,kalau kita berkorban di jalan Allah,Allah akan bantu kita.Yakinlah!
Sebesar mana pun ujian yang datang,ingat pada Allah kerana Allah tidak pernah lupa kepada hambaNya yang mengingatiNya....

Iz:InsyaAllah.Aku akan ingat itu.Semoga Allah akan selalu membantuku keluar dari kebingungan yang kuhadapi.Cuma sekarang aku masih stress bila terkenangkan bebanan kerjaku yang makin bertambah.entah bila nak berkurangan..

Wan:Jangan begitu.Sebenarnya,kerja-kerja kau itu umpama benang yang berselirat.Kusut.Lagi kuat kau tarik,lagi kuat ia tersimpul.Cuba kau bertenang.Cari yang mana hujung dan pangkal benang tu.Uraikan perlahan- lahan.Kalau tak mampu,minta bantuan kepada yang lebih mengetahui.InsyaAllah,pasti berjaya.

Macam dalam kes kau,kerja-kerja kau tu memang banyak.Tapi,kau selesaikan yang paling penting dan perlu disiapkan segera dahulu.Lepas tu,baru kau selesaikan kerja yang lain- lain.Pasti boleh.Yang penting kau kena berfikiran positif sebab dalam Al-quran pun ada tertulis "Inna ma'al u'sri yusra" yang bermaksud setiap kesusahan ada kesenangan.

Iz:Alhamdulilah,aku terasa semangat kembali.Semoga Allah sentiasa memegang hatiku dan terus memberi kekuatan kepadaku.

Wan:Baguslah begitu.Perjuangan kita sebagai seorang muslim tidak akan pernah selesai selagi kaki tidak melangkah ke dalam syurga.

Puas bermonolog dan bermuhasabah sendirian,Izwan memusingkan badannya ke sebelah kanan sambil mencapai bantal peluknya.Lantas dia membaca surah Al-ikhlas,berselawat,beristighfar dan bertasbih.Sunah Nabi Muhammad inilah yang selalu diamalkan olehnya sebelum dia tidur."Ya Allah,berikan aku kekuatan untuk terus menghadapi hari-hari yang mendatang.Amin,"pintanya dalam hati.Mata dipejamkan.

Begitulah sepatutnya umat Islam harus lakukan.Pabila ditimpa musibah atau hati terasa resah dan gelisah,bermuhasabahlah.Mungkin ada sesuatu kekhilafan kita yang menyebabkan kita jadi begitu.Sekian,wassalam.


0 Apa kata mereka?:

Post a Comment